Bondaku

Mak, Ibu, Mama, Ummi dan sama waktu dengannya membawa erti kata yang sama. Aku dilahirkan di dunia ini melalui seorang yang bernama ibu. Oleh itu kita sama2 renungkan adakah kita sudah membalas segala budi ibu kita. Panggilan "Mak" yang selalu aku bawa kemana2.


  • Mak...kaki sakit lah.

  • Mak...lapar.

  • Mak...nak baju tu.

  • Mak...iron kan baju.

  • Mak...basuhkan kasut sekolah

  • Mak...nak tu...

  • Mak...nak ni...

  • Ohhh...mak kau (melatah)
Mak, mak, mak, mak, mak segala mak...kenapa mak? kenapa kita tak buat sendiri tanpa menyusahkan mak kita? Ehmm aku akan cari mak dimana2 aku berada. Aku adalah anak perempuan tunggal dalam adik beradik, tetapi mak tak pernah nak memilih kasih antara adik2 ku... kasih sayangnya cukup adil... kadang2 pun aku nak rasa miliki semua kasih sayang ibu ku tanpa memberi sedikit kepada abang dan adik2 ku... tapi aku tahu... mereka semua juga anak2 mak... aku tau kalau aku balik umah, mak begitu gembira tanpa ditunjukkan pada wajahnya tapi masakannya sudah cukup melambangkan kegembiraan nya dan mengharapkan kepulangan ku...Aku lah tempat dia nak meluahkan rasa tentang penat lelahnya, kegembiraannya, kesedihan dan macam2 lagi... Sempena Hari Ibu ini ingin aku titipkan sedikit ucapan kepada bonda Nor Hayati Binti Miskon.

Kaulah ibuku yang ku rindu setiap detik dan waktu. Inginku ungkapkan rasa cintaku terhadapmu. Kau tak pernah jemu, mendidikku sejak dari kecil ku. Walaubagaimana pun, ku melayanmu, kaukan tetap membisu. Namun ku fahami perasaanmu. Amat ku kesali segala dosa yang ku lakukan…dan tak ku sedari mengalirnya air mataku…kerna mengenangkan segala pengorbananmu…

Ibu… Ibu…
Tuhan berkatilah perjalanan ibuku di duniamu…moga di panjangkan umur ibuku…agar bisa selalu… ku bertemu dengannya…
Tuhan, janganlah engkau cabut nyawaku dan nyawa kedua orang tuaku sebelum aku dapat membalas jasa-jasa yang telah mereka perbuat untukku, ampunilah mereka, sayangilah mereka, seperti layaknya mereka menyayangiku dimasa aku kecil.


Penglipurlara: Mak, sayang mak selalu...

0 Pot Pet: